STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU
DROGOWEGO
Zdaniem
Głównej Inspekcji Transportu Drogowego, aby kierowcy mogli przesunąć tygodniowy
odpoczynek, muszą tworzyć załogę. Uzasadniając swoje stanowisko GITD powołuje
się na art. 4 lit. o rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i zawartej tam definicji
załogi kilkuosobowej. Zgodnie z nią w trakcie każdego okresu prowadzenia
pojazdu pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku lub pomiędzy
dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku w pojeździe
przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu. Przez pierwszą
godzinę obsady kilkuosobowej obecność innego kierowcy lub kierowców jest
fakultatywna, ale przez pozostałą część tego okresu jest obowiązkowa. Takie
podejście jest skutkiem jednolitego stosowania powyższych przepisów unijnych
przez wszystkie służby kontrolne do tego uprawnione.
Zgodnie
z tą interpretacją w przypadku niespełnienia wymogu pozostawania w załodze GITD
może nałożyć mandat nie tylko na kierowców, ale i na przewoźnika.
(Dziennik
Gazeta Prawna z 6 marca 2014 r, Nr 45 (3686), str. C3)